بلاگ

خانه » انتخاب فرش ماشینی

انتخاب فرش ماشینی

انتخاب فرش ماشینی ، سالیان درازی است که فرش به عنوان یکی از عناصر اصلی خانه‌های ایرانی به کار می‌رود. امروزه بیش از ۴۰ سال است که فرش در کارخانه‌های ایران تولید می‌شود. الیاف به کار رفته به طور معمول از جنس پلی استر، پلی پروپیلن و اکریلیک است. استقبال بی‌نظیر مردم از این نوع فرش، تولیدکنندگان این صنعت را بر آن داشته است تا با ایجاد تنوع در طرح و نقش هماهنگی بیشتری میان انواع فرش ماشینی و دکوراسیون منزل پدید آورند. یکی از بهترین فرشهای ماشینی که برای دکوراسیون منزل زیاد مورد استفاده قرار می گیرد  فرش مراکشی است .

فرش دستبافت گامی بزرگ در جهت صادرات و ارز‌آوری کشور نیز فراهم آمده است. اگرچه در گذشته فرش ماشینی با تراکم کمتری بافته می‌شد اما با ورود ماشین‌های فرش‌بافی از آلمان، بلژیک و استفاده از نخ مرغوب این نقیصه برطرف شده است. بنابراین، تراکم فرش تاثیر مستقیمی بر دوام، کیفیت، قیمت و زیبایی آن دارد.

انتخاب فرش ماشینی

انتخاب فرش ماشینی

تراکم در فرش ماشینی

به طور معمول، تراکم به تعداد گره و ریشه‌ی به کار رفته در یک متر مربع از بافت فرش اطلاق می‌شود. به طبع، هرچه تراکم بالاتر رود محصول نهایی از انسجام، ظرافت و زیبایی بالاتری برخوردار می‌شود. در نتیجه، قیمت آن نیز فزونی می‌یابد. اشتباهی که در افکار عمومی وجود دارد این است که با بالا رفتن تراکم، دوام و ضخامت فرش افزایش می‌یابد. در حالی که با بالا رفتن گره و ریشه در هر متر مربع میزان بلندی نخ‌های خاب کمتر می‌شود، در نهایت ضخامت فرش کاهش می‌یابد.

جنس فرش ماشینی

استفاده از نخ اکریلیک در مقایسه با سایر الیاف‌ها در بافت فرش مزایای بسیاری دارد که در زیر به آن اشاره خواهد شد. برای نمونه این نوع فرش‌ها در اثر شست‌وشوی زیاد دچار آب‌رفتگی نمی‌شوند. همچنین، در مجاورت نور شدید آفتاب و یا بر اثر شوینده‌های مختلف تغییر رنگ نمی‌دهند. از طرف دیگر در مقابل حرارت و دمای بالای اتو و قابلمه بسیار مقاوم هستند. در محل‌های پر رفت‌وآمد به آسانی دچار سایش و پارگی نمی‌شوند. از این رو، فرش ماشینی با الیاف اکریلیک دوام و طول عمر بالایی دارد.

سهولت در انتخاب

فرش ماشینی در انواع رنگ‌ها، طرح‌ها و با کیفیت متنوع توانسته است پاسخگوی نیاز قشر عظیمی از مردم ایران و سایر جهان باشد. انتخاب فرش به سبک زندگی، تعداد اعضای خانواده، مکان قرارگیری و… بستگی دارد. برای مثال خرید فرش ابریشم ماشینی به دلیل ظرافت بالا و ضخامت کم برای خانواده‌هایی که رفت‌وآمد زیاد و یا فرزندان خردسال دارند، به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. زیرا این فرش‌ها فقط جنبه‌ی تزیینی دارند و مناسب نوعروسان می‌باشد. از سوی دیگر فرش ابریشم در برابر شست‌وشوی زیاد مقاوم نیست و جلای رنگ‌ها پس از هر بار شست‌وشو کمتر و کمتر می‌شوذ.

تویتر
لینک دین
پینترست
شما همچنین ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

شروع به تایپ کردن برای دیدن پستهایی که دنبال آن هستید.