فرش دستباف هنر ایرانیان

فرش دستباف به عنوان هنر و جزو صنایع دستی محسوب می‌شود. همچنین نمادی از هویت ملت ایران را در سطح بین‌الملل نمایان کرده است. کشور ما در جایگاه سوم صادر کننده‌ی فرش در دنیا شناخته شده است. از گذشته‌های دور تا به امروز، انواع قالی با تکیه بر فرهنگ اقوام، آیین و رسوم مختلف از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب کشور بدست عشایرِ، روستائیان و هنرمندان با سلیقه‌ی این مرز و بوم بافته شده است. فرش ایرانی همچون طلا ارزش خود را در گذر زمان حفظ کرده است و هر چه زمان بیشتری سپری شود لاجرم ارزش و قیمت آن افزایش می‌یابد. ‌

یکی از معروف ترین فرش های دست بافت فرش سلطان آباد  و فرش وینتیج میباشد که به خاطر طرح خاص این نوع فرش دارای دوستداران زیادی نیز می باشد.

جنس قالی

فرش دستباف معمولا از الیاف طبیعی مانند پشم، ابریشم و پنبه بافته می‌شود. برای نمونه فرش تمام پشم که تار، پود و پرز آن همه از پشم طبیعی گوسفند است. این نوع فرش عایق بسیار خوبی برای رطوبت است. فرش ابریشمی که جزو نفیس‌‌ترین و گران‌بهاترین فرش شناخته می‌شود دارای بافت بسیار ریز، ظریف و زیباست که در برابر لکه بسیار مقاوم است. فرش‌های دستباف در مقایسه با فرش‌های ماشینی با پا خوردن و شست‌وشو زیباتر می‌شود.

اصیل بودن

برای تشخیص فرش دستباف از فرش ماشینی کافی است تا به پشت فرش نگاهی بیندازید. گره‌ها در پشت فرش ماشینی کاملا یکنواخت است، در حالی که در فرش دستباف بعضی گره‌ها کوچک و بعضی بزرگ‌تر هستند که این کاملا طبیعی است. کناره‌ها در فرش ماشینی یکنواخت است، زیرا با دستگاه بافته می‌شود. ولی در فرش دستباف ناهموار است. از طرف دیگر در بافت نقش و طرح فرش‌های دستباف، معمولا خطاهای انسانی وجود دارد که این امر در فرش‌های ماشینی غیرممکن است زیرا به صورت خودکار بافته می‌شود. به طور کلی فرش‌های دستباف در ۳ قالب ترنج، خشتی و افشان بافته می‌شود که نوع ترنج آن طرفداران بیشتری دارد.

فرش دستباف

فرش دستباف به عنوان هنر و جزو صنایع دستی محسوب می‌شود. همچنین نمادی از هویت ملت ایران را در سطح بین‌الملل نمایان کرده است.

آراستگی منزل با فرش ایرانی

بدون شک دوستداران سبک سنتی علاقه‌ی زیادی به فرش‌های دستباف دارند. گبه، گلیم و جاجیم از فرش‌هایی است که به دست هنرمندان ایرانی و از الیاف طبیعی بافته می‌شود. در بافت این زیراندازها از طرح‌های هندسی و گاهی اوقات اشکال حیوانات و طبیعت به کار رفته است. این فرش‌ها معمولا بافت درشتی دارند و به نسبت ضخیم‌تر هستند. بنابراین برای آشپزخانه انتخاب مناسبی محسوب می‌شوند. استفاده از فرش دستباف علاوه بر دادن شکوه و جلال به دکوراسیون منزل نشان دهنده‌ی ذوق و سلیقه‌ی این افراد است. حمایت از تولید و هنر دست مردمان این مرز و بوم گامی در جهت اعتلای هر چه بیشتر فرهنگ و هنر ما به جهانیان است.

تویتر
لینک دین
پینترست
شما همچنین ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

شروع به تایپ کردن برای دیدن پستهایی که دنبال آن هستید.